вторник, 3 ноября 2015 г.

Тема: Тиск твердих тіл
Мета уроку: познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку

Контроль знань
10 хв
Самостійна робота № 11 «Момент сили. Важіль
і блок»
Демонстрації
5 хв
1. Залежність тиску твердого тіла на опору від
сили й площі опори.
2. Розрізування шматка пластиліну тонким дротом.
3. Фрагменти відеофільму «Сила тиску й тиск»
Вивчення нового матеріалу
20 хв
1. Тиск, здійснюваний твердими тілами.
2. Способи збільшення й зменшення тиску
Закріплення вивченого матеріалу
8 хв
1. Контрольні питання.
2. Навчаємося розв’язувати задачі.
3. Поміркуй і відповідай

Вивчення нового матеріалу ( Презентація додається,  див. диск)
1. Тиск, здійснюваний твердими тілами
Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко, і задоволення буде зіпсовано.
На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, будемо вважати рівними. Але помітьте: вони діють не на одну точку, а «розподіляються» по деяких площах. У лижника — по площі торкання снігу й лиж, а в пішохода — снігу й підошов. Зрозуміло, що Sлиж > Sподошов. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою. Розподіл сили по площі її прикладання характеризують спеціальною фізичною величиною — дробом . За умови, що сила діє перпендикулярно до поверхні, цей дріб називають тиском.
  • Тиском p називають відношення перпендикулярної до поверхні сили тиску F, що діє на деяку площу S поверхні, до цієї площі:

З визначення тиску випливає, що змінити тиск можна двома способами: змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила.
Одиницею тиску є 1 паскаль.
  • 1 паскаль — це тиск, за якого на площу, що дорівнює 1 м2, діє сила тиску, що дорівнює 1 Н.
2. Способи збільшення й зменшення тиску
У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.
Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі.
З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).
Далі з учнями можна обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід змен шувати і як у цьому випадку треба чинити?

Коли тиск потрібно збільшувати:
1. Щоб ґрунт міг витримати тиск будови, збільшують площу нижньої частини фундаменту
1. Всі різальні інструменти — ножі, ножиці, різці — обладнані різальною частиною із дуже малою площею для створення значного тиску
2. Шини й гусениці машин, призначених для руху по м’якому ґрунту, ширше, ніж у тих самих машин, що працюють на твердому ґрунті
2. Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи й ін.
3. Для руху по пухкому снігу використовують лижі, що значно збільшують площу опори людини
3. Лопати, металообробні інструменти (свердла, зубила, напилки й ін.)


  1. Наведіть приклади, які показують, що дія сили залежить від площі опори, на яку діє ця сила.
  2. Чому людина, що йде на лижах, не провалюється в сніг?
  3. Наведіть відомі вам способи зменшення й збільшення тиску?

Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
1. Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см? (Відповідь. 500 кПа)
Розв’язок. За визначенням, , а площа грані S = a2. Тоді

Звідси довжина ребра куба . Маса куба обчислюєтьсяь за формулою mV a3, де a — довжина ребра куба. Таким чином,
Перевіряємо одиниці величин:
Обчислюємо масу:

2. Поміркуй і відповідай
1. Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?

Домашнє завдання-§23

Комментариев нет:

Отправить комментарий