Інтелектуальна гра «Сходження на фізичний
Олімп »
Дидактична мета заходу: Розширити та поглибити знання
учнів, підтримувати стійкий інтерес до вивчення фізики, розглянути
фізичні факти у нестандартних ситуаціях.
Розвивальна мета заходу: Розвивати аналітичне
та логічне мислення,
формувати науковий світогляд
та прагнення до пізнання навколишнього світу,
інтелектуальні здібності та культуру
мовлення, ініціативу, активність; пізнавальні здібності.
Виховна мета заходу: Виховувати зацікавленість учнів предметом, кмітливість,
швидкість, уважність, повагу один до одного, вміння працювати в команді.
Технічні засоби: Фізичні прилади для проведення дослідів, набір фізичних
приладів для практичної роботи учнів, малюнки з зображеннями фізичних явищ,
музичне оформлення.
Хід заходу
Ведучий: Вітаю усіх, хто
сьогодні завітав до нас на гру “ Сходження на фізичний олімп ”. Як на мою
думку, то ви не пошкодуєте, тому що у вас буде нагода познайомитися з фізикою
не як сухою, а як з цікавою наукою, її широким застосуванням. Сьогодні у вас
буде можливість отримати більше цікавої
інформації. І основне, ради чого ми тут зібралися – позмагатися в кмітливості
та обізнаності цього цікавого предмету - фізики.
Це буде зустріч –
змагання. Тут ви зможете виявити свої знання, кмітливість, швидкість дій, уяву,
спостережливість, почуття єдиної команди, сподіваюсь, що ця зустріч принесе
всім нам радість спілкування.
Перед тим, як почати змагатися у кмітливості та
обізнаності, нам необхідно вибрати суддів, котрі будуть оцінювати правильні та
найдоскладніші відповіді, та спостерігачів у залі, котрі слідкуватимуть за тим,
щоб із залу не було підказок.
Отже, нехай
переможе найсильніша, найобізнаніша команда фізиків нашої школи. Починаємо гру.
1 ведучий.
День сьогодні – не простий,
Усім відомий,звичний,
Я пропоную провести
Турнірний бій фізичний.
Отож озброюйтесь знаннями,
Згадайте всі закони .
Я сподіваюсь, вдасться вам
Здолать всі перепони,
В країну Фізика – вперед,
Сміливо вирушаймо,
І все, що вивчили раніше,
Давайте
пригадаймо.
2 ведучий. Сьогодні ми зібрались на гру між двома
збірними командами учнів 9 класу.
Шановні учасники, як сказав Леонардо да Вінчі: «Наука –
полководець, а практика – солдати». Тож саме ви сьогодні маєте показати на
практиці, наскільки ґрунтовно ви засвоїли здобуті знання на уроках фізики.
Отже, вітайте!. Команда «_______________» капітан … ,
команда «_________________» капітан …
Оцінювати наш турнір будуть члени
журі________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 ведучий. Як правило, у кожної гри є свої закони. У нас
це: закон поваги, закон часу і закон чіткості. Порушення цих правил веде до
штрафу – зняття з команди 5 балів. У нашому турнірі будуть брати участь
уболівальники.
2 ведучий. Щоб визначити, яка з команд першою розпочне
гру, проведемо невеличку розминку. Шановні гравці, команда, яка першою на
наданих аркушах паперу із запропонованого переліку слів вибере і запише ті,
котрі відповідають: 1-а команда – фізичним явищам, 2-а команда – речовинам розпочне гру першою.
Список слів:
блискавка, кулька, довжина, ртуть, мензурка, дифузія, книга, об’єм, спирт,
лінійка, термометр, нагрівання, плавлення, потяг, площа, час, вода, годинник,
кисень, температура, велосипед, намагнічування, спідометр.
Перший конкурс «Інтелектуальний поєдинок»
Обидві команди, у повному складі обговорюють, а потім
піднімають руку,хто готовий відповідати; по черзі дають відповіді на питання.Якщо
команда дає неправильну відповідь, то відповідати має право інша команда. Одне питання – 1 бал.
Запитання
1.
Морська вода має більшу густину, ніж річкова. Як змінюється
осадка корабля, коли він виходить з річки в море?
Відповідь: Зменшується.
осадка корабля, коли він виходить з річки в море?
Відповідь: Зменшується.
Запитання 2. Чому біля поверхні Землі атмосферний тиск найбільший?
Відповідь: Густина атмосфери більша.
Відповідь: Густина атмосфери більша.
Запитання 3. Чому під час польоту на літаках не рекомендується мати в
кишені авторучки з чорнилом?
Відповідь: Витече чорнило.
кишені авторучки з чорнилом?
Відповідь: Витече чорнило.
Запитання 4. Що змушує рухатись рідину за поршнем медичного шприця?
Відповідь: Атмосферний тиск.
Відповідь: Атмосферний тиск.
Запитання
5. Під час пострілу в круто зварене яйце в
ньому утворюється отвір. Чому ж під час пострілу в сире яйце воно розлітається
в усіх
напрямках?
Відповідь: Рідина передає тиск у всі сторони однаково.
напрямках?
Відповідь: Рідина передає тиск у всі сторони однаково.
Запитання 6. Чому не можна гасити нафту чи гас водою під час їх
горіння?
Відповідь: Вони плавають на поверхні води.
Відповідь: Вони плавають на поверхні води.
Запитання 7. Чому мисливські лижі роблять ширшими, ніж спортивні?
Відповідь: Для зменшення тиску.
Відповідь: Для зменшення тиску.
Запитання 8. Деякі майстри змащують милом шурупи перед закручуванням.
Чому?
Відповідь: Для зменшення сили тертя.
Чому?
Відповідь: Для зменшення сили тертя.
Запитання 9. Чим пояснюється збільшення довжини дроту під час
нагрівання?
Відповідь: Збільшенням проміжків між молекулами.
Відповідь: Збільшенням проміжків між молекулами.
Запитання 10. Чому краплі дощу при різкому русі злітають із кашкета?
Відповідь: Внаслідок інертності крапель води.
Відповідь: Внаслідок інертності крапель води.
Запитання 11. Поясніть чим викликані припливи та відпливи в морях і
океанах Землі.
Відповідь: Притяганням Землі з боку Місяця.
Запитання 12. Явище, яке відбувається зі світлом при переході з одного
середовища в інше.
Відповідь: Заломлення.
середовища в інше.
Відповідь: Заломлення.
Запитання 13. Як називається результат явища конденсації в ранковий час
водяної пари.
Відповідь: Роса
водяної пари.
Відповідь: Роса
Запитання 14. Прозоре тіло, обмежене сферичними поверхнями.
Відповідь: Лінза.
Відповідь: Лінза.
Запитання 15. Створення
спеціальних умов перебігу фізичних явищ з метою їх вивчення.
Відповідь: Дослід.
Відповідь: Дослід.
Запитання 16. Точка, в якій збираються промені, що падають на збиральну
лінзу паралельним пучком.
Відповідь: Фокус.
Відповідь: Фокус.
Запитання 17. Як назвати по-іншому механічне коливання частотою від 16
до 20000 Гц?
Відповідь: Звук.
Відповідь: Звук.
Запитання
18. Яку фізичну величину вимірюють
метрономом?
Відповідь: Час.
Відповідь: Час.
Другий конкурс «Відгадалки»
(Потрібно відгадати про що йдеться: якщо відповідь
правильна після першої підказки – учасник отримує 3 бали, після другої – 2 бали,
після третьої – 1 бал).
Перше
питання.
1.
Ця
«штучка» дуже маленька. Вона може літати з дуже великою швидкістю, а може не
літати, а тільки коливатися або рухатися, весь час змінюючи напрямок. ( 3
балів)
2.
Вона
знаходиться в різних речовинах і в різних речовинах вона різна.
(2 балів).
3.
Вона
складається з атомів. (1 балів)
Відповідь: Молекула.
Друге питання.
1. Воно буває різним, ми можемо бачити це в
природі, а можемо отримати під час проведення досліду. ( 3 балів)
2. Воно зазвичай промовляється з іншим
словом, воно може говорити про відштовхування, притягання, про світло, тепло.
(2 балів).
3. Буває електричне, механічне, світлове,
теплове. (1 балів)
Відповідь: Явище.
Третє питання.
1.
Він
може бути підвищеним, зниженим, нормальним. А на висоті він інший. ( 3 балів).
2.
За
його допомогою ми п’ємо через
трубочку коктейль, набираємо ліки в медичний шприць. (2 балів).
3.
Його
міряють барометром. (1 балів)
Відповідь: Тиск.
Четверте питання.
1.
Він
може бути дуже маленьким, тоді він не страшний, а коли він великий, то людині
потрібно його остерігатися. Його можна легко отримати за допомогою тертя. ( 3
балів)
2.
Від
нього залежить взаємодія тіл, вони можуть рухатися назустріч один одному, а можуть
рухатися в різні боки. (2 балів)
3.
Його
можна виявити електроскопом. (1 балів)
Відповідь: Заряд.
П’яте питання.
1.
Він
буває частіше за все там, де є багато простору і жарко. ( 3 балів)
2.
Мигнеш,
може зникнути, буває в пустелі або на морі. (2 балів)
3.
В
цьому будинку жити не можна, на цьому пароплаві не можна пливти, у цьому оазисі
не можна жити. (1 балів)
Відповідь: Міраж.
Шосте питання.
1.
Він
здійснюється тілами, процесами, частинками тіл. ( 3 балів)
2.
Він
притаманний людині, автомобілю, пароплаву, літаку. (2 балів)
3.
Це
те, що дозволяє переміститися з одного місця в інше, без нього не було б життя.
Він буває прямолінійним і по колу. (1
балів)
Відповідь:
Рух.
Сьоме питання.
1. Прикладом такого явища є поширення
запаху парфум. ( 3 балів)
2. Це явище відбувається, коли ми кладемо
цукор в чай, і він становиться солодким. (2 балів)
3. Це таке явище, при якому відбувається
перемішування молекул різних речовин. (1 балів)
Відповідь: Дифузія.
Восьме питання.
1. Ця фізична величина притаманна всім
тілам, і у кожного тіла вона різна. Вона залежить від густини речовини. ( 3
балів)
2. Вона визначає міру інертності тіла. (2
балів)
3. Її можна визначити на терезах. (1 балів)
Відповідь: Маса.
Дев’яте питання.
1. Його ми не бачимо, а він може зігрівати.
Його немає в людині, але він може бути в деяких тварин та рослин. ( 3 балів)
2. Якщо з ним неправильно поводитися, то
він може призвести до втрати життя. (2 балів)
3. Його називають електричним. (1 балів)
Відповідь: Електричний струм.
Десяте питання.
1.
Він
провів необхідну для економіки Англії грошову реформу. Був директором монетного
двору Лондонської Королівської Спілки.
( 3 балів)
( 3 балів)
2.
Він,
будучи професором математики, більшу частину свого життя присвятив вивченню
оптики. Написав «Нову теорію світла й кольорів», виготовив телескоп-рефрактор.
(2 балів)
3.
Він
відкрив закон всесвітнього тяжіння. (1 балів)
Відповідь: Ньютон.
Третій
конкурс «Поясни дослід»
2 ведучий. Наступний конкурс – найскладніший. Наші помічники будуть
проводити фізичні досліди. Ваша задача – пояснити фізичну суть цих
дослідів. Обидві команди працюють
одночасно, по закінченню обдумування
потрібно натиснути дзвінок. Хто це зробить першим, той першим і відповідатиме.
Якщо одна з команд дає неправильну відповідь, то інша має право відразу ж
повідомити своє пояснення. За правильну відповідь команда отримує 5 балів.
1-й
дослід. Картезіанський водолаз.
Пояснення досліду: при натисненні рукою на краї посудини
зростає тиск повітря над рідиною. Цей тиск
разом з гідростатичним тиском стовпа рідини у посудині тисне на рідину,
що знаходиться в пробірці. В результаті цього в пробірку набирається більша
кількість води, що призводить до того, що сила тяжіння, яка діє на пробірку
зростає – пробірка опускається вниз. Якщо послабити тиск зверху – тиск повітря,
що знаходиться над водою в пробірці витискує певну кількість води з пробірки,
її маса зменшується і пробірка спливає нагору.
2-й
дослід. Дві склянки або магдебурзькі півкулі.
Обладнання: паперове кільце,
змочене у воді, невелика свічка, 2 склянки
Повітря від нагрівання
розширилось і частина його вийшла назовні
Чим менше повітря залишилось в
склянках, тим сильніше вони стискаються ззовні атмосферним тиском, який
залишається постійним. Проникнути всередину повітрю заважає змочене водою
паперове кільце
3-й дослід
. Носова хустинка, що не згорає.
Пояснення досліду:
теплота, що виділяється під час згорання спирту, йде на випаровування води з
хустинки. Кількості спирту недостатньо, щоб випарувати всю воду (питома теплота
пароутворення і теплоємність води дуже великі), а тому хустинка не згорить.
4-й
дослід. Монета і гральна карта
Покладіть на вказівний палець гральну карту, а зверху –
монету. Необхідно за допомогою іншої руки забрати карту так, щоб монета
залишилась на пальці. Пояснення досліду: монета залишиться на пальці завдяки
явищу інерції.
Четвертий конкурс
«Бліц-турнір».
1 ведучий. За одну хвилину команди повинні відповісти на
якомога більшу кількість питань. Якщо команда утруднюється з відповіддю, тол
вона говорить «Далі». Це означає, що це питання знімається і команді ставиться
наступне запитання. За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал. Журі слідкує за часом.
Питання
1-й команді
1.
Що
більше – 2 м або 60 см?
2.
Що
вивчає фізика?
3.
Назвіть
основну одиницю виміру об’єма тіла.
4.
За
допомогою чого вимірюють фізичні величини?
5.
Що
таке фізична величина?
6.
Як
визначити об’єм бруска?
7.
Назвіть
три агрегатних стани речовини.
8.
Чи
можна стиснути рідину?
9.
Що
таке молекула?
10.
Чи
однакові молекули льоду і води?
11.
У
якому стані речовина має об’єм, але не має форми?
12.
Чи
можна газ утримати у відкритій посудині?
13.
Від
чого залежить швидкість дифузії?
14.
Чи
можуть молекули складатися з одного атома?
15.
Наведіть
приклади сполучених посудин у побуті.
Питання
2-й команді
1.
Що
більше – 0,6 м чи 60 см?
2.
Наведіть
три приклади фізичних величин.
3.
Назвіть
основну одиницю виміру довжини.
4.
Як
визначається ціна поділки приладу?
5.
Що
таке фізичне явище?
6.
Як
визначити об’єм тіла неправильної форми?
7.
Чи
зберігають свій об’єм рідини?
8.
Чи
стисливі гази?
9.
Що
таке дифузія?
10.
Чи
однакові молекули холодної і гарячої води?
11.
У
якому випадку точніше можна виміряти величину – приладом з більшою або меншою
ціною поділки?
12.
Що
таке речовина?
13.
Як
визначити площу прямокутника?
14.
У
якому стані речовина не має ні форми ні об’єму?
15.
Де
притягання молекул більше – у рідинах або газах?
Конкурс для
глядачів.
2-й ведучий.
Шановні глядачі! Вам будуть показувати різноманітні малюнки, на яких
зображено те чи інше фізичне явище. Ваша задача – назвати це явище. Хто першим
підніме руку – той і відповідає. Команда, яку назве вболівальник, отримає 1
додатковий бал.
Показують малюнки, які ілюструють явища плавання тіл,
затемнення Місяця, невагомість,
заломлення світла, відбивання світла, інерцію.
П’ятий
конкурс «Практика – критерій істини».
2-й ведучий.
Користуючись приладами, які
є на столі потрібно виконати одне
практичне завдання, яке ваш капітан отримає за жеребом. Потрібно також пояснити
хід вашої роботи. За правильне виконання завдання команда отримає 5 балів.
1.
Виміряти
об’єм однієї кульки для стрільби з пневматичної гвинтівки.
2.
Виміряти
товщину металевого дроту.
Підведення
підсумків гри.
Заключне слово вчителя:
Теодор Рузвельт говорив: «Зробіть усе,
що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись там, де ви є.
У битвах
життя не завжди перемагає найсильніший і найрозумніший. Але рано чи пізно
перемагає той, хто вважав себе здатним на перемогу
Комментариев нет:
Отправить комментарий